این روزها عبارت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در محافل مختلفی شنیده میشود. افرادی زیادی به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند و موسسههای متعددی کلاسهای یادگیری این مهارت را برگزار میکنند. واقعا چرا دیجیتال مارکتینگ آنقدر مهم شده است؟ اگر دلیلش را نمیدانید حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تمام فعالیتهای بازاریابی در فضای مجازی را دیجیتال مارکتینگ مینامند. فعالیت در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، برگزاری کمپینهای فروش فوقالعاده، چت و مشاوره آنلاین و … از اقسام مختلف دیجیتال مارکتینگ است.
بنابراین هر فعالیتی که جنبه بازاریابی داشته و به کمک ابزارهای اینترنتی انجام شود، بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. سوال اصلی اینجاست که چرا افراد به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ میروند؟ مزیت این پدیده در عصر فناوری چیست؟
مزیتهای دیجیتال مارکتینگ
تمام تلاشهای هر کسبوکار برای سودآوری را میتوان در یک جمله خلاصه کرد؛ کاهش هزینهها و افزایش درآمدها. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا در هر دو بخش این گزاره عملکرد بهتری داشته باشید. به کمک دیجیتال مارکتینگ هزینههای تبلیغات تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. علاوه بر این امکان هدفگذاری و شناسایی مخاطبان در دنیای مجازی بیشتر است. بنابراین با هزینهای برابر، میتوانید تبلیغات موثرتری در بستر اینترنت داشته باشید.
از طرفی مشتریان و مخاطبان روزبهروز به فعالیت و حضور در دنیای مجازی علاقه بیشتری نشان میدهند. امروزه دنیای مجازی مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به بسترهای فیزیکی و رسانههای تصویری و چاپی دارد. کافی است به این فکر کنید که در سالهای گذشته چه مقدار تبلیغات مجلات را مشاهده کردهاید یا به آگهیهای رادیویی گوش دادهاید. به مرور از مخاطبان رسانههای سنتی کاسته شده و تعداد کاربران فضای مجازی افزایش پیدا میکند.
اگر قرار باشد مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ را برای رشد کسبوکار برشمرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- شناسای دقیقتر مخاطبان
- تجزیه و تحلیل بهتر رفتار و بازخورد کاربران
- کاهش هزینههای و خودکارسازی فرایندها
- ایجاد حس بهتر در مخاطب
- گزینههای بیشتر در انتخاب بستر تبلیغاتی
- تنوع در ارائه محتوا
- امکان تبلیغ در سطح کشوری و جهانی
- ارائه محتوایی جذابتر و نزدیک به سلیقه مخاطبان
- قوانین و مقررات منعطفتر فضای مجازی
- تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتر
اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ
دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. همان قدر که فرصتهای تبلیغاتی و بازاریابی در این حوزه زیاد است، شناخت و یادگیری نیز پیچیدهتر و سختتر خواهد بود. ابزارها و امکانات مختلفی برای بازاریابی در فضای وب وجود دارد. بدون برخورداری از درک و شناخت صحیح نسبت به این حوزه، نمیتوان فعالیت موثری انجام داد و ممکن است سرمایه و بودجه شرکت یا سازمان نیز به هدر برود. بنابراین برای استفاده از فرصتهای این دنیای بدیع، باید علوم و مهارتهای جدیدی را آموخت.
مراحل آموزش دیجیتال مارکتینگ
امروزه کمتر کسی میتواند ادعا کند در تمام زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ دارای تخصص است. در واقع آموزش دیجیتال مارکتینگ بسیار تخصصی شده و دستهبندیهای گوناگونی به وجود آمده است. از همین رو افراد علاقهمند به فعالیت در این حوزه ابتدا باید با کلیات دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و سپس در یک گرایش متخصص شوند.
سئو، تولید محتوا متنی، تولید محتوای تصویری و ویدئویی، طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ و … از جمله زیرشاخههایی دیجیتال مارکتینگ هستند.
پس از آشنایی با کلیات دیجیتال مارکتینگ و تخصص یافتن در یک حوزه خاص، نوبت به کسب تجربه و حضور در پروژههای کاربردی میرسد. بسیاری از چالشهای این حوزه در زمان انجام پروژه مشخص خواهد شد. به یاد داشته باشید دیجیتال مارکتینگ یک صنعت نوظهور محسوب میشود. از همین رو به لحاظ زیرساختی هنوز معضلات زیادی در سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی وجود دارد.
کاربرد دیجیتال مارکتینگ
تقریبا هیچ کسبوکاری نیست که نتواند از ظرفیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. آن قدر ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی گسترده است که هر کسبوکاری با هر نوع خدمت یا کالایی میتواند در فضای وب حضوری موثر داشته باشد. این روزها از فروشگاههای لباس گرفته تا بنیادهای خیریه و موسسات عملی و پژوهشی از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی، ارتباط با مخاطب و مشتری، افزایش سودآوری و ارتقا جایگاه کسبوکار بهره میگیرند. در نتیجه آموزش دیجیتال مارکتینگ برای هر مدیر یا شخصی با هر نوع کسبوکاری میتواند مفید باشد.
بازاریابی به روشهای سنتی دیگر دردی از کسبوکارها دوا نخواهد کرد. زمان آن رسیده است که به دنبال راهکارهای جدیدی برای ایجاد تمایز رقابتی باشید. اگر تا امروز برای آموزش دیجیتال مارکتینگ اقدامی نکردهاید، فرصتهای بیشماری را از دست دادهاید. برای از دست ندادن فرصتهای بعدی، هر چه زودتر برنامهای بازاریابی دیجیتال خود را طراحی کنید.