بر اساس آمار به دست آمده از سازمانهای جهانی در طی سالهای اخیر بیشتر از یک میلیون نفر در جهان از هزاران فضای کار اشتراکی در شهرهای مختلف استفاده خواهند کرد؛ بنابراین میتوان گفت که در حال حاضر فضای کار اشتراکی یک فرایند جهانی بوده و شیوه کار افراد در مشاغل مختلف را تغییر داده است. این موضوع برای استارتاپ های بزرگ و شرکتهای جهانی نیز صدق میکند و آنها نیز به نوبه خود از مزیتهای این فضا بهره بردهاند. یکی از این شرکتها استارتاپ Air table است که در مقاله پیش رو قصد داریم تاریخچه رشد این استارتاپ و اثرات فضای کار اشتراکی بر این شرکت را برای کمک به دیگر استارتاپ ها یا فریلنسرها همراه باهم بررسی کنیم.
تاریخچه رشد استارتاپ Air table
استارتاپ Air table در سال ۲۰۱۲ توسط یک برنامهنویس چینی به نام هاوارد لیو در سانفرانسیسکو تأسیس شد. این استارتاپ با ارائه نرمافزار منحصر به فرد خود به طرز باورنکردنی رشد پیدا کرد؛ به طوری که در کمتر از ۱۰ سال به یکی از موفقترین و تأثیرگذارترین استارتاپ ها در جهان تبدیل شد و سرمایه خود را به میلیونها دلار افزایش داد. میتوان گفت که یکی از سختترین قسمت در مورد استارتاپها، نقطه شروع کردن کار است. این ویژگی در مورد استارتاپ Air table نیز صدق میکند. لیو بعدها درباره مشکلاتی که در ابتدای کار با آنها رو به رو بود میگوید که به سختی توانست سرمایهگذاران را برای این پروژه متقاعد کند؛ اما بعدها همین شخص به موفقیتهای بزرگی دست یافت و با شرکتهای بزرگی نظیر Netflix همکاری کرد.
معرفی استارتاپ Airtable
محصول استارتاپ Airtable یک نرمافزار رایگان در زمینه مدیریت پروژهها است. با Airtable شما میتوانید پایگاههای داده و برنامههای کاربردی سفارشی و قدرتمندی بر پایه فضای ذخیرهسازی ابری بسازید تا از مهمترین فعالیتهای شخصی یا تیمی خود پشتیبانی کنید. در عمل، این نرمافزار ممکن است کمی شبیه یک تقویم محتوا، یک نقشه راه محصول، یک ردیاب هدف و… یا همه موارد فوق برای مشاغل باشد؛ اما این پلتفرم آنقدر انعطافپذیر است که بتواند جریانهای کاری بزرگ و کوچک را مدیریت کند و با نیازهای افراد خود را تطبیق دهد.
مردم از Airtable برای انجام هر کاری از ردیابی مصاحبه های شغلی گرفته تا مدیریت تولید ویدیو در مقیاس بزرگ استفاده میکنند. آنها با کمک این برنامه میتوانند پایگاه داده ایجاد کنند، انواع ستونها را تنظیم کنند، جدولها را به یکدیگر پیوند دهند، سوابق را مرتب کنند و نماها را در وبسایتهای خارجی منتشر کنند. بزرگترین شرکتهای جهان از Airtable برای اجرای فرآیندهای مهن تجاری روزانه خود، ساخت اپلیکیشن های سفارشی، حیاتیترین و منحصربه فردترین جریانهای کاری خود مانند مدیریت نقشههای راه محصول گرفته و راهاندازی کمپینهای بازاریابی و ردیابی افراد متقاضی شغل در یک پلتفرم واحد استفاده کرده و آنها را تقویت میکنند.
استفاده از فضای کار اشتراکی توسط استارتاپ ها
سالهاست که استارتاپ های مختلف حتی مشهورترین شرکتها به علت مزایای متعدد فضای کار اشتراکی از این محلها استفاده کردهاند. آنها با انتقال فعالیتهای تجاری خود به فضای کار اشتراکی توانستند از نهایت پتانسیل محیط کاری بهره برده و کسبوکار خود را توسعه بدهند.
فضای کار اشتراکی چیست؟
با محبوبتر شدن هرچه بیشتر شرایط کاری منعطفتر برای افراد، ایدههای جدید و متفاوتی دراینباره به وجود آمد. فضای کار اشتراکی نیز یکی از این گزینههاست که محبوبیتش همچنان روند صعودی دارد؛ اما واقعاً فضای کار اشتراکی چیست؟ این فضاهای اداری محیطهای همکاری مدرنی هستند که توسط افراد مشغول در مشاغل مختلف به صورت دفاتر کار مشترک استفاده میشوند. فضای کار اشتراکی به این خاطر متقاضی زیاد دارد چون میتواند مانند یک دفتر کوچک با تعداد کارمندان محدود و یا یک طبقه کامل با چندین دفاتر، امکانات رفاهی گوناگون و مزیتهای دیگر کاربرد داشته باشد.
مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی برای استارتاپ Airtable
داشتن یک میز کار در یک فضای کار اشتراکی مزیتهای زیادی دارد. بر اساس مطالعات انجامشده در دانشگاه هاروارد، کارمندان و یا فریلنسرهایی که در فضاهای کار اشتراکی کار میکنند در مقایسه با همتایان خود در دفاتر اداری معمولی پیشرفت و رشد بیشتری داشتهاند. استارتاپ Airtable هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی از مزایای فضای کار اشتراکی برای این استارتاپ شامل:
هدفدارتر شدن فعالیتها
کسانی که در فضای کار اشتراکی فعالیت میکنند، معمولاً در مورد آنچه روی آنها مشغول هستند مانند وظایفی که مدیریت میکنند، نوع مشتریانی که با آنها روبرو میشوند و …تمرکز بیشتری دارند. زمانی که این انعطافپذیری وجود داشته باشد، علاقه بیشتری برای انجام وظایف ایجادشده و احتمال بیشتری دارد که آنها به انجام برسند. در حقیقت به این صورت است که آنها واقعاً میخواهند کار انجام شود، نه اینکه به اجبار گفتهی مدیران به وظایف خود برسند.
افزایش کنترل بر محیط
یکی از ویژگیهای خاص فضای کار اشتراکی این است که میتواند افراد را در انجام فعالیت روزمره خود هدایت کند و آنها را از انجام کارهای اتلاف کننده وقت بازدارد. ازآنجاییکه شخص برای میز و صندلی خود مبلغی را پرداخت میکند، انتظار میرود که برای بهرهمندی از پول وظایف خود را به درستی انجام دهد.
قویتر شدن ارتباطات و احساسات اجتماعی
میتوان گفت که در چنین محیطی، همه همراه باهم و در یک محل فعالیت میکنند که همین ارتباط با سایرین را راحتتر میکند. وجود چنین ارتباطاتی هم به شبکه کسبوکار کمک زیادی کرده و هم اغلب باعث ایجاد یک حس رفاقت در یک محیط اداری خواهد شد که از موارد نادر است.
کمتر شدن هزینهها
در وصف رایجترین مزیت فضای کار اشتراکی میتوان گفت که دیگر نیازی به خرید و مجهز کردن دفتر کار نیست، بلکه میتوان آن را برای زمانهای دلخواه اجاره کرد. این خصوصیت به ویژه برای استارتاپ Airtable تیم که به صورت دورهای نیاز به تشکیل جلسه برای بحث در مورد نرمافزار یا ملاقات با مشتریان وجود داشت و بیشتر کارها به صورت اینترنتی انجام میشد، به عنوان یک سکوی پرتاب شناخته میشود.
سخن پایانی
حال پس از بررسی تاریخچه رشد استارتاپ Airtable از فضای کار اشتراکی تا به امروز و کسب موفقیتهای فراوان متوجه شدیم که این شرکت نیز از فواید فضای کار اشتراکی همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم بهره زیادی برده است. این مسئله میتواند برای شما و دیگر استارتاپ های نو پا نیز الهامبخش باشد تا با کمک این محیطها در مدت کوتاهی بتوانند به رشد باورنکردنی دست پیدا کنند.